De school geeft naast de reguliere lessen invulling aan het onderwijsaanbod door een onderscheid te maken in drie op talent en/of interesse gerichte pijlers:
In de onderbouw wordt een keuzeprogramma volgens het ‘highschoolconcept’ met een keuze uit Sport, Creative (cultuur) en Da Vinci (wetenschappelijk) aangeboden. In de bovenbouw kiezen leerlingen het profiel waarin zij examen willen doen. Er is in het LOB-traject volop aandacht voor het maken van een keuze die past bij de persoonlijkheid en capaciteiten van de leerling.
De school heeft een zeer sterk ontwikkelt sportprofiel naast Highschool Sport (de voormalige sportklassen), als EVOT-school (voormalig LOOT) faciliteiten voor topsporters en een aanbod van breedtesport vanuit overeenkomsten met meerdere sportclubs. De komende jaren krijgt de culturele pijler meer vorm door de Scheldemond Musical Class waarin muziek, beeldende kunst en dans een belangrijke plaats innemen. Ook wordt in beeld gebracht op welke manier we het curriculum vorm kunnen geven om de talenten binnen deze pijler, talenten op het gebied van dans, beeldende vorming en muziek, een plaats geven. De derde pijler bestaat uit wetenschap, hospitality en techniek. Op dit moment wordt op het havo een praktijkcomponent aangeboden. E.e.a. heeft ten doel een doorgaande leerlijn te creëren vanuit de nieuwe leerweg op mavo naar het havo en wellicht op termijn het vwo.
De school biedt stabiel kwalitatief goed onderwijs blijkt uit de jaarlijkse kwaliteitskaart van de inspectie. De docenten zijn de dragers van het primaire proces, waarbij andere functies in de school ondersteunend zijn. De school heeft een uitgesproken visie op passend onderwijs, en de wijze waarop ondersteuningsarrangementen worden gerealiseerd. Maatwerk staat hierin voorop.
Onze school is een ontmoetingsplaats met ruimte voor het individu. Plaats voor de behoefte van het individu. Voornamelijk klassikale lessen en klassikaal mentoraat lijkt haaks te staan op de behoefte van de individuele leerling. Het mentorschap vormt de brug tussen school en thuis en is een taak die bij iedere docent past. In het kader van maatwerk kunnen zeker nog stappen worden gezet.
De school heeft in het kader van Corona zogenaamde NPO-gelden ontvangen. Deze gelden zijn niet structureel en worden ingezet om de mogelijke vertragingen, opgelopen door Corona, te minimaliseren. Dit maatwerk vraagt om continuering ná Corona en dus een ander visie op begeleiding en ondersteuning van het leertraject. Daarnaast valt in de corona-periode op dat ouders en leerlingen minder tevreden zijn, dan we gewend zijn. In de teams wordt hierop geanticipeerd.
De lerende organisatie
Het Scheldemond college kent een goede organisatie en straalt in alle opzichten ‘rust’ en ‘orde’ uit. Leerlingen en medewerkers voelen zich er doorgaans gekend en op hun plek. Onderwijsbeleid wordt grotendeels vormgegeven vanuit de teams op Sardijn en Wielingen. Het reflecteren dreigt in onze organisatie wel eens op de laatste plaats te komen terwijl dit een krachtig middel is om de balans in het werk te bewaren.
Het inspireren en binden van alle leerlingen en medewerkers verdient blijvend onze aandacht. De school neigt door het mede gericht zijn op opbrengsten (goede IvO-cijfers) naar verzakelijking. De betrokkenheid van leerlingen wordt de komende jaren structureel gestimuleerd door zeggenschap in de klankbordgroepen en leerlingenraad. Alle afdelingen zijn hierin vertegenwoordigd.
Hoewel medezeggenschap goed is vormgegeven zullen we onze leerlingen, ouders en collega’s meer dan voorheen moeten betrekken bij het te voeren beleid in het kader van brede verantwoording. Op deze manier geven we invulling beter onderwijs aan onze leerlingen.
Mede onder invloed van een maatschappij in de ban van een virus heeft het onderwijs op afstand een versnelling doorgemaakt. Door deze ontwikkeling en de groei op het gebied van sociale media en ICT, willen wij ons ict onderwijs waarde(n)vol maken. We zullen onze leerlingen meer dan voorheen in de digitale wereld brengen tegen die achtergrond van onderwijs en opvoeding in basiskennis (computational thinking), gebruik (kritisch aanwenden) en gedrag (verwerven van mediawijsheid).
Lerende school
Onze ambitie is een lerende school te zijn waarbij ieders talenten, zowel van onze leerlingen als van onze medewerkers, worden opgemerkt en ingezet. Voor onze leerlingen betekent dit inhoud geven aan, het in beeld brengen van, en het bestendigen en ontwikkelen van deze talenten om een kwalificatie te bereiken ten dienste van hun burgerschap in de toekomst.
Daarom vinden we term ‘afstromen’ niet acceptabel, ‘doorstromen’ een must. Wij vinden het van belang dat onze leerlingen op het niveau zitten dat bij hen past, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het is hierbij belangrijk dat leerlingen inzicht en vertrouwen krijgen in hun eigen leerproces en de ruimte voelen zich te kunnen ontwikkelen. Dit doen we door onszelf steeds de vraag te stellen welk niveau passend en uitdagend is voor onze leerlingen. Waar nodig, differentiëren en personaliseren we. Op deze wijze willen we doorstroom optimaliseren en het doubleren minimaliseren.
De nieuwe leerweg in het VMBO is kans om iedere leerling door een passend aanbod tot zijn recht te laten komen. De totstandkoming van deze nieuwe leerweg in het vmbo is mogelijk gelegen in de samenwerking op Walcheren. Met het oog op de invoering gaan we dit onderzoeken.
Naast het toetsen van kennis vinden we het van belang om diverse vaardigheden te kunnen toetsen zoals bijvoorbeeld onderzoeks- en samenwerkings- vaardigheden. Deze vaardigheden zorgen voor een brede vorming van iedere leerling. De komende jaren gaan we ons toetsbeleid mede richten op de toetskwaliteit en het formatief handelen. Binnen de secties en teams komt hier veel aandacht voor. De hoeveelheid toetsen, het type vragen, de toetsdoelen, het vakoverstijgend toetsen, de variatie in de toetsen en de momenten waarop getoetst wordt, komen hierbij aan de orde. Daarbij gaat het niet alleen om het toetsen zelf, maar ook om effectieve nabespreking. De prioriteit ligt niet alleen bij het leren voor de toetsen, maar ook bij het leren van toetsen.
Veilige sfeer
Een belangrijke voorwaarde voor zelfontplooiing, voor succesvol onderwijs is een positief werk- en leerklimaat. Een positief klimaat biedt een steunende, structurerende omgeving waarin leerlingen en medewerkers in alle veiligheid kunnen werken aan hun ontwikkeling. Het Scheldemond College is een school, waar leerlingen en medewerkers elkaar regelmatig zien en ontmoeten: de lijnen zijn kort, ondersteuning laat niet lang op zich wachten. Onze medewerkers zijn dienstbaar (servicegericht) aan het primaire proces. Op onze school heerst een positief leer- en werkklimaat. De komende jaren willen we dit optimaliseren